Werklozen, vijf jaar lang te veel belasting betaald? - Update

Update bij het eerder gepubliceerde bericht van 11 april 2009

Hieronder vindt u een uittreksel van het verslag van de Kamercommissie Financiën van 22 april 2009.

Staatssecretaris Clerfayt bevestigt de automatische en ambtshalve terugbetaling van de belasting die gehuwde en wettelijk samenwonende werklozen te veel hebben betaald sinds aj. 2005, omdat ze als gezin werden belast (cumul) in plaats van als individu (decumul). 
Een monsteroperatie…

werkloze.jpg

Voor aj. 2009 zal automatisch de meest voordelige belastingberekening (cumul of decumul) worden toegepast. 

Belangt elke gehuwde of wettelijk samenwonende aan die de afgelopen vijf jaar een werkloosheidsuitkering heeft ontvangen. Dit raakt echter niet aan de bruggepensioneerden; zij genieten de decumul al sinds aj. 2005.

   
- de heer Guy D’haeseleer aan de vice-eerste minister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen over “de gevolgen van de uitspraak van het Grondwettelijk Hof in verband met de schending van het gelijkheidsbeginsel in de werkloosheidsreglementering” (nr. 12596)
- de heer Dirk Van der Maelen aan de vice-eerste minister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen over “de fiscale gelijkstelling van samenlevingsvormen” (nr. 12604)
- de heer Christian Brotcorne aan de vice-eerste minister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen over “arrest nr. 65/2009 van het Grondwettelijk Hof van 2 april 2009 betreffende het verschil in fiscale behandeling tussen alleenstaande werklozen en gehuwde of samenwonende werklozen” (nr. 12623)
- de heer Jenne De Potter aan de vice-eerste minister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen over “de gevolgen van de ongrondwettige berekening van de belastingvermindering voor werklozen” (nr. 12630)
- de heer Georges Gilkinet aan de vice-eerste minister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen over “het advies van het Grondwettelijk Hof inzake de door werklozen en bruggepensioneerden betaalde belasting” (nr. 12649)
- de heer André Frédéric aan de vice-eerste minister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen over “de belastingvermindering voor werkloosheidsuitkeringen” (nr. 12761)
 
13.01  Guy D’haeseleer (Vlaams Belang): Mijnheer de staatssecretaris, voor de belastinghervorming van 2004 werden indertijd verschillende vormen van samenleven fiscaal gelijkgesteld. Dat gold echter niet voor werklozen en daardoor moeten werklozen die gehuwd zijn, meer belastingen betalen dan zij die feitelijk samenwonen.
 
Het was toen niet alleen een budgettaire maatregel, maar ook een bewuste politiek van de toenmalige paarse regering geen extra werkloosheidsval te creëren. Los van het feit of dat laatste argument wel steek houdt, met name of werkloosheidsvallen wel op een efficiënte manier kunnen worden vermeden via de fiscaliteit, wat mijns inziens niet echt het geval is, is er nu een probleem opgedoken. Het Grondwettelijk Hof oordeelde, naar aanleiding van een concreet geval, dat het bewuste artikel 150 van het Wetboek van Inkomstenbelastingen het grondwettelijke gelijkheidsbeginsel tussen gehuwde en samenwonende werklozen schendt.
 
Niettegenstaande het feit dat het arrest in se betrekking heeft op één individueel geval, kunnen werklozen die onder het arrest vallen, het te veel betaalde bedrag terugvorderen. Ik heb in de pers al een aantal simulaties gelezen die oplopen tot 15.000 euro.
 
Ten eerste, indien het arrest wordt doorgetrokken naar alle werklozen, hoeveel werklozen bevinden zich in die toestand? Ik heb gisteren nog mevrouw Milquet daarover ondervraagd en de RVA beschikt niet over die cijfers. Ik veronderstel dat uw administratie die cijfers wel heeft.
 
Ten tweede, wat is de impact op de begroting? Aangezien het indertijd ook een budgettaire maatregel was, is dat geen onbelangrijke vraag.
 
Ten derde, wanneer zal een einde worden gesteld aan de discriminatie? Dat is misschien de belangrijkste vraag. Met betrekking tot de problematiek van de tijdelijk werklozen heeft de regering immers begin dit jaar in het kader van het relanceplan beslist dat de discriminatie tussen getrouwde en niet-getrouwde tijdelijk werklozen moest worden opgeheven. Daarover is in de regering dus al een beslissing gevallen. Wanneer wordt die doorgetrokken naar de gewone werklozen, als ik het zo mag uitdrukken?
 
Ten vierde – en dit is van belang voor de betrokken werklozen –, hoe zullen die dossiers worden rechtgezet? Zal er een regeling komen waardoor iedereen automatisch zijn geld terugkrijgt, wat mij de logica zelf lijkt? Of zal elke werkloze via het systeem van bezwaarschriften de te veel betaalde som moeten terugvorderen? Ik las in De Standaard dat het berekeningsprogramma van Financiën voor dit aanslagjaar al zou zijn aangepast aan de uitspraak van het Grondwettelijk Hof en dat er een automatische terugbetaling zou gebeuren. Klopt dat, want dan zou het probleem uiteraard heel vlug kunnen worden opgelost?
 
13.02  Dirk Van der Maelen (sp.a): Mijnheer de voorzitter, na de indiening van mijn vraag heb ik via de pers stukken van informatie gehaald. De meeste vragen zijn gesteld door de voorgaande collega. Ik zou er twee korte vraagjes aan willen toevoegen.
 
Kan de staatssecretaris mij bevestigen dat het ministerie van Financiën alle informatie bezit die het mogelijk moet maken om te doen wat het belooft, namelijk de automatische terugbetaling?
 
Er is een bijzondere groep. De nieuwe bruggepensioneerden zijn voor het aanslagjaar 2005, inkomsten 2004 ook het slachtoffer geweest gedurende 1 jaar van wat het Grondwettelijk Hof discriminatie noemt. Zal men ook het probleem voor die bruggepensioneerden meteen mee oplossen?
 
13.03  Christian Brotcorne (cdH): Monsieur le président, monsieur le secrétaire d’État, effectivement, l’arrêt de la Cour constitutionnelle est important parce qu’il aura des conséquences fâcheuses sur les finances publiques et parce qu’il va dans le sens de ce que l’on souhaite souvent en termes politiques, mais que l’on réalise difficilement à raison de sa dimension budgétaire: l’individualisation des droits.
 
Si le politique ne prend  pas lui-même ses responsabilités à un moment donné, la jurisprudence de nos cours et tribunaux nous y amènera. En effet, dans ce cas précis, on stipule que la distinction opérée pour le calcul de la réduction d’impôt pour allocation de chômage est valable lorsqu’on est époux/conjoints pour l’ensemble du ménage et que les autres réductions sont calculées contribuable par contribuable, ce qui entraîne ces discriminations, sur lesquelles la Cour constitutionnelle se fonde pour prononcer ses arrêts, ce qui n’est pas acceptable.
 
Au-delà de cette individualisation des droits, sur le plan strictement budgétaire, quel sera l’impact sur les finances publiques? Connaît-on déjà aujourd’hui au SPF Finances le nombre de personnes concernées et surtout la masse d’impôts qui devraient ainsi être remboursés? Comment ce remboursement interviendra-t-il? Sur la base d’une démarche obligatoire et volontaire du chômeur? Ou l’administration fiscale elle-même prendra-t-elle les devants, interpellera chacune des personnes concernées et proposera cette restitution?
 
Par ailleurs, votre département ou le ministre compte-t-il proposer une correction, une modification de la loi ou s’en remet-il à une initiative parlementaire sur le sujet?
 
13.04  Jenne De Potter (CD&V): Mijnheer de voorzitter, de omstandigheden zijn ondertussen geschetst. Ik ga onmiddellijk over naar mijn vragen.
 
Mijnheer de staatssecretaris, aangezien een ongrondwettigheid vastgesteld door het Grondwettelijk Hof naar aanleiding van een prejudiciële vraag, een nieuw feit is, kunnen al degenen die zich in dezelfde situatie bevinden, verzoeken om een ambtshalve ontheffing. Zoals het woord het zelf zegt, kan de administratie ook ambtshalve optreden. Zal de administratie uit zichzelf overgaan tot de ambtshalve ontheffing in alle gelijkaardige dossiers voor de aanslagjaren 2005 tot 2008? Met de moderne informaticamiddelen, waarover Financiën toch zou moeten beschikken, moet zulks toch mogelijk zijn.
 
Volgens een aantal persberichten zal Financiën effectief het te veel geïnde bedrag automatisch terugbetalen. Kunt u dat bevestigen? Wat is de timing? Wanneer gebeurt de terugstorting? Over hoeveel belastingplichtigen gaat het?
 
Moeten de belastingplichtigen voor het aanslagjaar 2009, waarvoor de bezwaartermijnen nog niet zijn verstreken, zelf een bezwaarschrift indienen of zal ook hiervoor automatisch een ambtshalve ontheffing worden verleend?
 
Ten slotte, hoe zal de gedecumuleerde beperking van de belastingvermindering worden berekend, gelet op het feit dat wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd voor de echtgenoten samen, één bedrag van 1.569 euro niet geïndexeerd wordt toegekend?
 
13.05  Georges Gilkinet (Ecolo-Groen!): Monsieur le secrétaire d’État, l’application du pacte de solidarité voulu par le gouvernement violet accorde une réduction d’impôt pour les bénéficiaires d’allocations de chômage pour autant que leurs revenus ne dépassent pas un certain plafond. Cet accord est nuancé suivant cette même volonté dans son application par l’article 150 du Code des impôts d’après lequel la réduction pour les allocations de chômage et la réduction pour les prépensions nouveau régime sont calculées pour les deux conjoints, ce qui contrevient au principe d’individualisation qui figure dans beaucoup de programmes politiques et en tout cas dans celui de mon parti.
 
Ce 2 avril, la Cour constitutionnelle a rendu un avis important en matière d’égalité entre les personnes bénéficiant d’une allocation de chômage, jugeant discriminant cet article 150 disposant que la diminution d’impôt des allocataires sociaux sera calculée en additionnant les allocations des deux membres du ménage s’ils sont conjoints ou cohabitants légaux mais sur une seule allocation si la personne est isolée ou cohabitante de fait.
 
Il est avéré que les chômeurs mariés ont été pénalisés par leur situation familiale: la Cour estime que “le mode de cohabitation peut influencer la volonté de réinsertion sur le marché du travail” et violer ainsi les articles 10 et 11 de la Constitution garantissant la non-discrimination des Belges.
 
Monsieur le secrétaire d’État, pourriez-vous me dire quelles suites seront données à cet arrêt? Le gouvernement a-t-il délibéré à son sujet? Quelle option a-t-il retenue? Vu ce qui a été perçu par le fisc sur la base de cette disposition rendue caduque par cet arrêt, un remboursement est-il envisagé pour les personnes concernées? Le cas échéant, le remboursement sera-t-il automatique ou les intéressés devront-ils introduire une demande de remboursement? Sous quelle forme et dans quel délai ce remboursement est-il envisagé? L’impact budgétaire de ces remboursements d’impôt a-t-il été calculé? À quel montant s’élève-t-il?
 
Le président: Monsieur Frédéric, ‘last but not least’!
 
13.06  André Frédéric (PS): Merci, monsieur le président. J’ai assez de pratique de commission pour réduire le temps d’intervention. Je ferai simple puisque mes collègues ont déjà exprimé pratiquement toutes mes questions, je m’en réfère au texte de la question déposée.
 
Historiquement, dans la loi du 10 août 2001, dernière phase de la réforme fiscale, une discrimination a été mise en lumière par l’intervention de la FGTB de Liège auprès du tribunal de première instance qui lui-même pose une question préjudicielle à la Cour constitutionnelle, celle-ci déclarant en effet que la loi est inconstitutionnelle puisque la réduction pour allocation de chômage aurait dû et devrait être calculée par contribuable et non pour les deux conjoints.
 
Mes questions rejoignent celles posées précédemment. Je me joins à celle de M. Brotcorne sur une possible révision de la loi: une initiative parlementaire est-elle attendue ou le ministre des Finances a-t-il prévu de régler ce problème qui a une incidence majeure sur le budget de l’État comme sur celui des ménages, ce qui est tout aussi important? Comment le département compte-t-il régulariser la situation? Il serait normal d’envisager l’automaticité des remboursements. Dans quels délais? Cela vaudrait mieux que d’attendre des recours qui vont suivre, me semble-t-il.
 
13.07 Staatssecretaris Bernard Clerfayt: Mijnheer de voorzitter, de wet van 10 augustus 2001 houdende hervorming van de personenbelasting die de volledige decumul van de inkomsten van echtgenoten en wettelijk samenwonenden heeft ingevoerd vanaf aanslagjaar 2005, heeft evenwel een bijzondere regeling van samenvoeging van inkomsten behouden voor de berekening van de vermindering voor werkloosheidsuitkeringen, andere dan die bedoeld in artikel 64 van voormelde wet van 10 augustus 2001 en voor brugpensioenen, ingegaan vanaf 1 januari 2004, ook brugpensioenen “nieuwe stelsel” genoemd.
 
L’article 97 de la loi du 23 décembre 2005 relative au Pacte de solidarité entre les générations, qui est également entré en vigueur à partir de l’exercice d’imposition 2005, a cependant exclu les prépensions nouveau régime de l’application du régime particulier de cumul des revenus, de sorte que ce régime de cumul, tel qu’il est applicable  jusqu’à l’exercice d’imposition 2009, ne concerne en fait que les allocations de chômage autres que celles visées  à l’article 64 de la loi du 10 août 2001.
 
In arrest nr. 65 van 2 april 2009 heeft het Grondwettelijk Hof evenwel geoordeeld dat artikel 150, eerste en tweede lid van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 de artikelen 10 en 11 van de Grondwet schendt, doordat het bepaalt dat de belastbare inkomsten van gehuwden of wettelijk samenwonenden worden samengeteld. De minister zal uiteraard voorstellen doen met het oog op de omzetting van de conclusies van dit arrest in het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992. We zijn daarmee al bezig.
 
Afin d’éviter aux contribuables de devoir effectuer des démarches en vue d’obtenir la révision de leurs impositions et aussi des problèmes administratifs inhérents à l’introduction massive de réclamations, il a été décidé que l’administration procéderait d’office à un nouveau calcul des impositions concernées, en application de l’article 376, §1er  du Code des impôts sur les revenus 1992.
 
Toutes les impositions comportant des allocations de chômage établies au nom de deux conjoints ou de deux cohabitants légaux depuis l’entrée en vigueur de la disposition incriminée, c’est-à-dire depuis l’exercice d’imposition 2005, seront revues dès que possible, en tenant compte pour chaque conjoint d’un montant de base de réduction d’impôt de 1.344, 57 euros avant indexation.
 
Het spreekt voor zich dat geen enkele rechtzetting zal worden doorgevoerd wanneer het bedrag van de verschuldigde belasting dat voortvloeit uit de toepassing van de artikelen 147, eerste lid, 7b en 150 van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992 – de toepassing van het basisbedrag voor indexering van 1.569,96 euro met samenvoeging van de inkomsten – lager is dan het bedrag dat zou voortvloeien uit een berekening zonder samenvoeging van de inkomsten van de echtgenoten, maar met een basisbedrag van slechts 1.344,57 euro voor indexering.
 
Le programme de calcul pour l’exercice d’imposition 2009 sera adapté, de sorte que les contribuables concernés se verront appliquer directement le calcul qui leur est le plus favorable. D’après une première série d’estimations basées sur les enrôlements effectués pour l’exercice 2007, environ 285.000 impositions seraient concernées pour chacun des exercices d’imposition. L’impact budgétaire a été évalué à 85 millions d’euros par exercice d’imposition.
 
Tout sera ainsi mis en œuvre pour éviter les tracasseries administratives et appliquer le plus rapidement possible les effets de la décision toute récente de la Cour constitutionnelle.
 
Le président: Je remercie M. le secrétaire d’État pour ses explications qui me semblent fort détaillées et encourageantes.
 
13.08  Guy D’haeseleer (Vlaams Belang): Mijnheer de staatssecretaris, uit de cijfers die u zojuist hebt meegedeeld, blijkt dat er een niet onaanzienlijk aantal werklozen bij betrokken is: 285.000, voor een jaarlijks bedrag van 85 miljoen euro. Dat is uiteraard niet niets.
 
Belangrijk voor de mensen is dat het berekeningsprogramma al voor het aanslagjaar 2009 zal worden aangepast, zodat er geen administratieve mallemolen ligt te wachten op de werklozen die als gedupeerden kunnen worden beschouwd. De administratie zou alles in het werk stellen om alles automatisch uit te betalen aan de werklozen.
 
Wij hopen dat de realiteit in overeenstemming zal zijn met de procedure die ons daarjuist hebt voorgespiegeld. Wij zullen dit in de nabije toekomst blijven opvolgen.
 
13.09  Dirk Van der Maelen (sp.a): Mijnheer de voorzitter, graag verneem ik van de staatssecretaris of de minister de intentie heeft alle niet-verschuldigde belastingen in één keer terug te betalen? Of gaat men dat spreiden over verschillende jaren?
 
Ik herhaal mijn vraag, mijnheer de staatssecretaris. U hebt er niet op geantwoord. Qui ne dit mot, consent, zegt men toch? Ik neem aan dat u van oordeel bent dat het ministerie van Financiën over alle informatie beschikt om dit voor alle betrokken jaren zelf te becijferen?
 
Ik hoop dat wij het niet mogen meemaken dat over een paar maanden aan de mensen wordt gevraagd zelf bepaalde demarches te ondernemen om de bedragen waar zij volgens het Grondwettelijk Hof recht op hebben op te vragen.
 
Ik zou daar graag een antwoord op hebben. Is het de bedoeling van de regering om voor het eind van dit jaar alle niet-verschuldigde belastingen terug te betalen?
 
De voorzitter: Ik laat iedereen repliceren en daarna geef ik het woord opnieuw aan de staatssecretaris.
 
13.10  Christian Brotcorne (cdH): Je remercie M. le secrétaire d’État et le ministre des Finances pour cette réponse qui n’élude absolument pas le problème, qui est très complète et va revêtir un caractère automatique. On peut se réjouir d’être dans un État de droit puisque la décision qui est intervenue est importante. La puissance publique, aussi puissante qu’elle soit, est tenue de s’y conformer.
 
85.000.000 euros par exercice pour 2005, 2006 et 2007, puisqu’on peut considérer que pour 2008 et 2009, la correction est déjà faite. On arrive à un montant de 320.000.000 euros. C’est un montant important pour le budget de l’État, mais aussi pour le budget des ménages. C’est aussi une manière de travailler à un plan de relance et à la consommation.
 
Finalement, le politique a peut-être fait une erreur en priant pour cette individualisation des droits, qui est un principe cher à beaucoup de monde, à l’égard duquel on hésite souvent en raison de son impact budgétaire. La preuve est faite ici que si nous ne le faisons pas nous-mêmes, d’autres s’en chargent à notre place. Il faudrait une fois pour toutes aborder cette question de front sur le plan politique.
 
13.11  Jenne De Potter (CD&V): Mijnheer de voorzitter, ik dank de staatssecretaris voor zijn antwoord. Ik wil hem ieder geval danken voor het engagement dat de administratie zelf de terugbetaling zal doen. Het is belangrijk voor de betrokken werklozen dat zij de administratieve mallemolen niet moeten doorlopen.
 
Ik blijf nog zitten met de vraag op welke termijn die terugbetalingen zullen gebeuren. Daarop is niet geantwoord, terwijl dat voor de betrokkenen toch een belangrijke rol speelt. U zegt dat het een budgettaire impact heeft van 85 miljoen euro, maar voor de belastingplichtige werklozen gaat het om een bedrag dat zij waarschijnlijk zo snel mogelijk willen terugzien. Daarom blijf ik zitten met mijn vraag op welke termijn de rechtzetting zal gebeuren.
 
13.12  Georges Gilkinet (Ecolo-Groen!): Monsieur le secrétaire d’Etat, on peut estimer que la Cour constitutionnelle a bien travaillé en rétablissant dans leurs droits un nombre important de familles, qui ont dû se priver pendant quatre ans de revenus qui leur étaient dus en vertu de l’égalité des citoyens face à la loi. Pour ces familles, ces montants revêtent une importance quasi vitale. Certes, cela aura également un impact sur le budget de l’État (plus de 300 millions d’euros). On peut même s’interroger sur la nécessité de leur verser des intérêts par rapport à ces sommes dont elles ont été indûment privées.
 
Pour ce qu concerne le remboursement, vous avez utilisé les termes “dès que possible”. Je vous interrogerai régulièrement, car ces termes devraient être “le plus rapidement possible’”, surtout par rapport aux types de familles qui sont concernées. Sans doute un travail administratif doit-il être effectué, mais  il serait inacceptable de dépasser un certain délai avant ce remboursement. Je vous invite donc à vivement activer ce dossier.
 
13.13  André Frédéric (PS): Monsieur le président, je voudrais remercier le secrétaire d’État et le ministre pour leur réponse très concrète aux problèmes soulevés. Pour 2009, il y aura application directe du calcul le plus favorable; je ne peux que m’en réjouir. Je suis satisfait à 99% parce que vous avez dit que, le ministre veillera à l’élaboration de propositions concernant cette loi - on suppose qu’il y travaille de façon active et urgente – et que l’administration allait procéder d’office à un nouveau calcul et au remboursement “dès que possible”. En politique, ce terme est souvent utilisé, mais il m’effraie, car il englobe beaucoup de choses. Je veillerai personnellement à ce que ce “dès que possible” ne se rapporte pas à une période ultérieure à 2011.
 
13.14 Staatssecretaris Bernard Clerfayt: Mijnheer de voorzitter, collega’s, u hebt het antwoord dat ik in naam van de minister heb voorgelezen, goed gehoord. Er worden in dit antwoord zeer precieze engagementen genomen. Andere punten zijn iets minder precies. Het arrest is pas twee weken geleden verschenen. Dat is een zeer korte termijn om alles te kunnen analyseren.
 
Le ministre prend très clairement l’engagement d’appliquer immédiatement tous les effets de l’arrêt, rétroactivement depuis 2005, à tous les contribuables. Il prend l’engagement de n’entraîner aucune charge administrative et de donner instruction à l’administration de travailler le plus vite possible afin que le citoyen n’ait pas à introduire de réclamation.
 
On a réalisé une estimation grossière de la charge de travail. Actuellement, les services examinent la meilleure manière d’intégrer cela dans le planning de travail, dans les semaines et les mois à venir. Le mois qui vient est celui où beaucoup de fonctionnaires des Finances aident les contribuables à remplir leur déclaration d’impôt. Cela prend du temps, c’est une période assez chaude sur le plan fiscal.
 
L’arrêt vient d’arriver et je peux vous garantir que le ministre déposera rapidement les corrections utiles au Code des impôts afin d’appliquer les principes que la Cour constitutionnelle vient de rappeler.
 
Sur la question des intérêts, n’ayant pas de réponse, je préfère ne pas m’exprimer et vous renvoyer à l’article 147 du Code des impôts prévoyant la manière dont l’administration peut immédiatement appliquer, avec effet rétroactif, les corrections nécessaires.
 
Het incident is gesloten.
L’incident est clos.”

Photo credit by: <Vrijspreker.nl>

67 commentaren

minnaert op 04/05/2009 om 21:01

Bij het invullen van mijn aangifte via tax-on-web wordt bij de berekening nog steeds geen rekening gehouden met de decumul voor gehuwde werklozen.
Wanneer zal die aanpassing wel degelijk gebeuren vraag ik mij af ?

van sande-vleminckx op 05/05/2009 om 07:10

ben gehuwd mijn vrouw is werkloos vanaf 2001 ontslag moeten nemen voor ziekte en langs de rva op 33% gezet ik heb gewerkt ben nu sinds 2008 invalide en al 5 maal geopereerd wanneer gaan we onze teveel centen terug zien ben nu mijn belastingen maandelijks aan het betalen omdat ik het in een keer niet kan ben op 11/01/2007 ziek geworden maar heb wel een belasting van 2707 euro gekregen om te betalen ik had dat jaar 55 euro per dag ziektevergoeding en mijn vrouw 650 euro per maand en zo een bedrag te betalen wij hebben bijna altijd zo’n bedragen betaald de laatste jaren moet ik mijn belastingen blijven afbetalen of mag ik een herziening aanvragen wij moeten wel betalen maar we hebben nog wel tegoed volgens de nieuwe berekening als wij niet betalen sturen ze een deurwaarder dat is hun sterkte maar zij iets moeten terug betalen kunnen we weer eens jaren wachten op onze centen kan ze ook gebruiken want er staan mij nog 2 operatie te wachten aan de rug en 1 aan de knie maar kan ze niet betalen graag meer uitleg bedankt

Mie op 06/05/2009 om 08:34

Mijn ouders hebben recent bouwgrond geschonken aan mijn zus en mij (ieder 50% eigenaar). Nu willen ze daar toch graag op bouwen, maar zouden dat in naam van de kinderen doen. Mijn zus zou zelf een deel investeren, waardoor haar totaal aandeel hoger wordt.

Ik vraag mij af of dit wel interessant is. Ik heb immers samen met mijn partner in 2007 een huis gekocht (50%-50%). Ik vermoed dat als ik mede-eigenaar wordt van een andere woning, mijn huidige woning niet meer onder ‘eerste en enige woning’ valt en ik die hypothecaire lening niet meer zal kunnen inbrengen.

Is er een oplossing? Wat stellen jullie voor?

Alvast veel dank!

Jef Wellens op 06/05/2009 om 08:54

Aan Minnaert en Van Sande-Vleminckx:

Dat tax-on-web op dit ogenblik nog niet de meest gunstige berekening (cumul of decumul) maakt, verwondert me niet. De beslissing voor de aanpassing van de berekening voor aj. 2009 (als gevolg van het arrest van het GwH) is pas zeer recent genomen en een dergelijke berekeningsaanpassing vergt tijd. Tax-on-web geeft, zoals de administratie zelf zegt, een ‘raming’ van de verschuldigde belasting.

De FOD Financiën publiceerde gisteren op haar site een bericht omtrent de terugbetaling voor het verleden en de berekeningsaanpassing voor aj. 2009. Over een termijn waarbinnen de terugbetaling/aanpassing zal gebeuren, wordt niet gerept.

Het bericht vermeldt wel een telefoonnummer waar u meer inlichtingen kunt verkrijgen: 0257/257 57.

[…] een update, zie het recentere bericht van 23 april. 801 keer bekeken Rubrieken: PersonenbelastingTags: belasting, decumul, feitelijk, gehuwd, […]

peter op 11/05/2009 om 01:17

is dit ook van toepassing indien men de volgende situatie heeft:
man: tewerkgestelde bediende
vrouw: vervangingsinkomen (ziekenkas)

Jef Wellens op 12/05/2009 om 14:44

Neen, regeling geldt enkel voor werkloosheidsuitkeringen. De belasting op ziekte-uitkeringen wordt immers al sinds aj. 2005 gedecumuleerd berekend (per belastingplichtige).

LOUWET MARIA op 27/05/2009 om 11:07

Ik heb begrepen dat de belastingsdienst automatisch de te veel betaalde
belasting voor gehuwde werkozen vanaf 2004 zal terug betalen. Wanneer zal dit verrekend worden? Gaat dit ineens gebeuren voor al de jaren? Wanneer kunnen wij beschikken over de som?

vogelaers roos op 14/06/2009 om 17:24

Kunnen we ergens een (aangepaste ) simulatie doen over deze jaren ( dus vanaf 2004 ), zodanig dat we ons een idee kunnen vormen of en hoeveel we eventueel terug gaan krijgen?

Jef Wellens op 16/06/2009 om 13:42

Maria,

Het hoger genoemde bericht van de FOD Financieën, is het laatste dat hierover, bij mijn weten, gepubliceerd werd. Verder geen communicatie. Vermoedelijk zullen de eerste terugbetalingen dit najaar gebeuren.

Ik adviseer iedere gehuwde/wettelijk samenwonende die voor inkomstenjaar 2004 te veel belasting betaalde op werkloosheidsuitkeringen en die dit najaar zijn/haar terugbetaling niet automatisch ontvangt (of enige communicatie hieromtrent), toch om een ‘verzoekschrift tot ambtshalve ontheffing’ in te dienen voor inkomstenjaar 2004. Zo vermijdt men verjaring.

Jef Wellens op 16/06/2009 om 13:50

Roos,

Ik denk niet dat je dergelijke simulaties ergens online kan (laten) maken.
Beschik je over een berekeningspakket voor die vroegere jaren (2004-2007), dan krijg je een idee van de mogelijke terugbetaling door de werkloosheidsuitkering gelijk te stellen met pensioenen. Hoewel die gelijkschakeling enkel opgaat voor lagere uitkeringen.
Ik maakte de berekeningen waarvan sprake in het bericht van 11 april manueel.

Kevin op 16/06/2009 om 22:22

Beste Mr. Wellens,

Graag zou ik wat meer uitleg krijgen over het verschil tussen de vakken 1351 en 1353? Hier zit ik namelijk, nog met enkele vragen?

Vanaf dit jaar heb ik een levensverzekering afgesloten, waar ik het volledig aftrekbare bedrag voor dit jaar al in heb gestort (1990 EUR). Ik geef dit aan onder 1353. De bank gaf mij de zekerheid dat dit later (gedeeltelijk) kon omgezet worden naar een schuldsaldoverzekering, voor mijn hypothecaire lening. Ik krijg hier nu een belastingvermindering van zo’n 30% op dit bedrag.

Ik hoor van een vriend dat hij bij de fortis aan bouwsparen doet, mag hij dit bedrag aangeven in vak 1351? Ik denk, dat hij deze bedragen net zoals mij ook stort voor zijn latere schuldsaldoverzekering. Dus het doel is bij ons eigenlijk alletwee hetzelfde => sparen voor de schuldsaldoverzekering. Maar mijn vriend krijgt dan zo toch een groter fiscaal voordeel = 45% op het gespaarde bedrag?

Op mijn attest staat ook:

“Dient het contract tot waarborg of wedersamenstelling voor een woning van een hypothecaire lening aangegaan voor een woning?” Neen

Is dit misschien het verschil met het bouwsparen van mijn vriend, dat daar dan waarschijnlijk Ja staat. Dat ik dus eigenlijk een gewone levensverzekering heb afgesloten, die KAN omgezet worden naar een schuldsaldoverzekering. En dat bij mijn vriend dit al bepaalt is, dat het kapitaal opgespaard door hem sowieso omgezet wordt naar een schuldsaldoverzekering?

Ik had dan eigenlijk ook beter dit bouwsparen afgesloten, of zie ik dit helemaal verkeerd, aangezien dit fiscaal beter is?

Dank bij voorbaat voor uw advies.

Jef Wellens op 19/06/2009 om 12:22

Kevin,

Er is geen link tussen jouw vraag en het topic (belasting op werkloosheidsuitkeringen).

Maar ik kan je ‘verzekeren’ dat ook de premie van jouw vriend enkel kan worden ingebracht in code *353 (langetermijnsparen). Premies die nu worden betaald voor levensverzekeringen - eventuele latere schuldsaldoverzekeringen - die in de toekomst worden gekoppeld aan een hypothecaire lening voor de aankoop of bouw van een woning, kunnen nooit in aanmerking komen voor de vermindering bouwsparen (= oude fiscale stelsel).
Zodra de hypothecaire lening is gesloten, kan de betaalde premie mogelijk wel recht geven op de aftrek in code *371.

Het feit dat het product door de bank commercieel wordt verpakt als ‘woonsparen’ of ‘bouwsparen’ leidt niet tot een hoger fiscaal voordeel. het zorgt enkel, zoals blijkt uit je vraag, voor onnodige verwarring.

Annabelle op 19/06/2009 om 17:47

Beste,

Ik las jouw inbreng ivm bedrijfswagens. Ik las op een andere website dat het ook mogelijk is om je km te bewijzen ook als je met een bedrijfswagen rijdt. Klopt dit? Persoonlijk woon ik een 65 km van mijn werkplaats, en wordt op mijn belastingsbrief de 7500 km gehanteerd waarbij deze grens ook effectief gebruikt wordt. Alvast bedankt voor de reactie.

Jef Wellens op 21/06/2009 om 10:21

Annabelle,

Bedrijfswagen en beroepskosten bewijzen is meestal een af te raden combinatie. Het voordeel weegt niet op tegen het nadeel (d.w.z. voordeel van alle aard wordt niet geraamd op 7.500 km maar op werkelijk aantal woonwerkkm waarvoor kosten worden bewezen tegen 15 eurocent).
Deze problematiek kwam uitgebreid aan bod in oudere topics:
Tip 6 aangifte 2007 - Vergeet geen vrijstellingen en Tip 1 aangifte 2007 - Carpool en trek fictieve kosten af

Els Kenis op 23/06/2009 om 11:19

Roos,

je kan voor inkomstenjaar 2008-aanslagjaar 2009 alvast een correcte berekening maken via het programma Personenbelasting (MiniFsc/Fiscalc/SuperFisc).

Voor de voorbije jaren vanaf aanslagjaar 2005 zal het Ministerie automatisch in een ambtshalve ontheffing voorzien. Best wel in het oog houden dat je voor het einde van dit jaar een verzoekschrift tot ambsthalve ontheffing indient om je rechten te vrijwaren wanneer aanslagjaar 2005 nog niet zou zijn rechtgezet.

Roel op 25/06/2009 om 08:43

De eerste herberekeningen van de aanslagen 2004 zijn een feit.
Stel dat je in 2005 geen werkloosheidsuitkering gekregen hebt maar wel inkomsten gehad hebt die aan de gemiddelde aanslagvoet van 2004 belast werden (die door deze herberekeningen gedaald is). Gaat er dan ook automatisch een herberekening gebeuren voor het jaar 2005 of moet er hiervoor dan een verzoekschrift ingediend worden.
als er een verzoekschrift moet ingediend worden, wat is dan de termijn waarbinnen dit moet gebeuren ?

Jef Wellens op 26/06/2009 om 09:21

Roel,

Klopt, de herberekeningen voor aj. 2005 (inkomsten 2004) worden/zijn inderdaad verstuurd.
Wat je vraag betreft, ik had er nog niet bij stilgestaan. Maar het een is het gevolg van het ander. Als de gemiddelde aanslagvoet voor aj. 2005 door de herberekening daalt, moeten de aanslagen voor aj. 2006 ook worden gecorrigeerd indien er in 2005 bv. achterstallen of opzeggingsvergoedingen zijn betaald. Over een automatische herberekening in dat geval heb ik niets opgevangen, maar je kan de correctie vragen, via verzoekschrift tot ambtshalve ontheffing, gedurende een termijn van vijf jaar te tellen vanaf het aanslagjaar. Dus voor aj. 2006 is dat uiterlijk 31 december 2010.

alexander op 27/06/2009 om 12:11

Goede info op deze website. Very useful.

Beste Jef,
Is het juist aan te nemen dat aanslagjaren 06/07/08 nog later dit jaar zullen herberekend worden? Ik vermoed dat wij recht hebben over terugbetaling wegens in inkjaren 05 en 06 nog werkloosheidsuitk gekregen, en ik geen ‘belastingvermindering werkloosheidsuitkering’ terugvindt in de respectievelijke aanslagen.
Ik wens dus te weten wanneer andere mensen hun correctie AJ06/07/08 krijgen.

Nathalie op 30/06/2009 om 09:41

Mijn ouders hebben gisteren ook de herberekening voor aj 2005 ( inkomsten 2004 ) ontvangen.
Mogen wij er van uit gaan dat de andere aanslagjaren gaan volgen ?
De situatie van mijn ouders is in de andere aanslagjaren identiek aan deze in 2005.
Is daar een specifieke planning voor ?

Jef Wellens op 30/06/2009 om 11:06

Alexander en Nathalie,

De aj. 2006, 2007 en 2008 zullen ook automatisch worden herberekend.
Ik ben niet op de hoogte van de vooropgestelde planning. Zie ook het hoger geciteerde bericht, dat de contactgevens van de administratie bevat voor meer info:
“Het bericht vermeldt een telefoonnummer waar u meer inlichtingen kunt verkrijgen: 0257/257 57.”

Alexander op 02/07/2009 om 12:43

Nathalie, Jef,
Heb 0257/257 57 gebeld. Ze hebben zelf nog geen zicht wanneer de herberekeningen zullen gebeuren. Ze stellen voor om dit zelf bvb op te volgen in december en dan nog eens contact op te nemen. Indien er herberening zou zijn geweest, dan zijn ze op de hoogte. Geen perfect antwoord, maar alleszins bevestiging dat alles ingepland is en automatisch zal verlopen. Just wait and See.

willy commere op 05/07/2009 om 10:33

ik ben bruggepensioneerde sinds 1996 en mijn echtgenote volledig werkloos sinds 1997 , vallen wij ook onder die regeling voor de terugbetling van die belastingen.
willy commere-deinze

Jos ENGELS op 16/07/2009 om 12:53

Geachte,

Bij de berekening van de belastingen op uitsluitend pensioenen als inkomsten geeft elk programma ( DVV, Ethias, Tax-Calc )een “Belastingvermindering voor pensioenen en andere vervangingsinkomsten” € 1718,79 !!!!!!
Is de vermindering niet € 1781,29 ??????

Voor zover ik heb kunnen nagaan bij ” docufin fgov indexering ” bedraagt de vermindering inderdaad € 1781,29. ( inkomsten 2008 !!! )

Waar maak ik een fout ?
Groetjes,

Jos Engels

Jef Wellens op 16/07/2009 om 16:11

Willy,

Jij niet, maar jouw echtgenoot mogelijk wel.

Jef Wellens op 16/07/2009 om 16:27

Jos,

Vermindering is inderdaad 1781,29 euro, maar dit bedrag wordt vanaf aj. 2009 verminderd met 62,50 euro indien het pensioen het enige inkomen is en niet meer bedraagt dan 22.870 euro. Die correctie heeft te maken met de verhoogde belastingvrije som (6400 in plaats van 6150 euro) die vanaf aj. 2009 wordt toegekend aan belastingplichtigen met een belastbaar inkomen lager dan 22.870 euro. Maar die verhoging is enkel bedoeld voor actieven en dus niet voor personen met vervangingsinkomsten en pensioenen. Vandaar dat hun vermindering wordt ‘verminderd’ met het voordeel uit die verhoging: 62,50 euro ([6400 - 6150] x 25%). Een beetje ingewikkeld allemaal, maar zo heeft onze wetgever het gewild. Maakt de belastingberekening weer wat ondoorzichtiger. Meer info hierover vind je in de monKEY-databank.

minnaert op 17/07/2009 om 09:31

heb gisteren de herberekening van 2005 ontvangen.

VANSIMPSEN op 11/08/2009 om 11:58

Ik heb de herberekening voor het jaar 2004 + 2005 ontvangen + bericht van moratoire intresten. Dus men ontvangt op het gederfde bedrag nog eens intresten. Ze mogen er mij nog sturen. Uitbetaling 2004 : eind augustus, uitbetaling 2005 : eind september, uitbetaling intresten : eind oktober. Van 2006 en 2007 nog niet ontvangen.

Decalf op 24/09/2009 om 11:04

Deze morgen kreeg ik te horen van de ontvanger van beslastingen dat moratoire interesten maar uitbetaald worden vanaf de som van 860,00 euro. Ik vroeg deze aan in verband met de rechtzetting van de decumeul voor werklozen. Is dit een juist gegeven of heb ik wel recht op de 7% moratoire interesten.

Jef Wellens op 24/09/2009 om 13:52

Decalf,

Klopt, moratoriumintresten worden maar toegekend indien ze per maand minstens 5 EUR bedragen (art. 419 WIB92). Aangezien de intresten worden toegekend tegen 7%, komt dit overeen met een basisbedrag ‘terug te betalen belasting’ van 860 EUR (5 x 12 / 0,07 = 857 EUR).
De moratoriumintresten moeten dus zelf niet minstens 860 EUR bedragen. De terug te betalen belasting (waarop de moratoriumintresten worden berekend) moet minstens 860 EUR bedragen.

VANSIMPSEN op 16/10/2009 om 14:20

VANSIMPSEN

2004 : 1500 euro reeds ontvangen, 2005 : 1000 euro reeds ontvangen,
2004 intresten : 365 euro reeds ontvangen. Intresten 2005 ???
2006 en 2007 : heb ik eveneens recht op ongeveer dezelfde bedragen,
niks meer gehoord.
Die belastingsambtenaren moeten wel overuren kloppen 285.000 dossiers herberekenen + intresten berekenen + correspondentie voeren.
Die mensen moeten wel handen hebben.
Wat mij stoort is het feit dat men nu al de personenbelasting van aanslagjaar 2009 terug gaat betalen terwijl 2006 en 2007 nog niet zijn
terugbetaald. Komt daar nog eens bij als de terug te betalen som geen 860 euro bedraagt voor een aanslagjaar, dat je dan een renteloze lening aan de Belgische Staat gegeven hebt.
Wat mij nog stoort is dat je slechts 2 maanden de tijd hebt om je belastingen te betalen en dan komen er boetes en intresten bij.
Als de staat je geld verschuldigd is blijkt deze regel niet te gelden.
Nogmaals chapeau voor de belastingsambtenaren die met ouderwetse computers hun werk moeten doen. Verhoog verdorie de wedde van deze mensen.

Jef Wellens op 23/10/2009 om 16:16

De aanslagbiljetten voor aj. 2007 (inkomsten 2006) zullen worden rechtgezet tegen het einde van dit jaar. De rechtzetting voor aj. 2008 (inkomsten 2007) zal gebeuren tegen eind januari 2010. Dat verklaarde minister Reynders in antwoord op een parlementaire vraag.

W.Voet op 26/10/2009 om 17:16

Moratoriumintrest inkomsten 2004/2005 groter dan 860 €
Heb gebeld met FOD. Ben doorverwezen naar de gewestelijke dienst nl.
Mechelen 2. Die zeiden dat ik een bezwaarschrift moest indienen bij de
gewestelijke directie Antwerpen. Heb dit gedaan en enkele dagen later ontvang ik daarvan een brief dat de “verantwoordelijke dienst met betrekking tot administratief beroep” de inspectie A Mechelen is en dat deze dienst mijn dossier zal behandelen en zo vlug mogelijk de gegevens zal meedelen van de ambtenaar die mijn bezwaarschrift zal onderzoeken. Hoop doet leven !

G.Degroote op 26/10/2009 om 22:35

Ik ben in zelfde geval als W.Voet, teruggave groter dan 860€ en geen intresten gezien. Heb bezwaarschrift ingediend bij directie in Brugge op 8 okt. nog geen antwoord ontvangen. Heb nieuw nu aangetekend bezwaarschrift ingediend vrijdag jl. en nu maar hopen. Waarom verrekenen ze niet direkt de intresten erbij. Sommige belastings -kantoren doen dit blijkbaar wel. Misschien moet in het parlement daar eens naar gevraagd worden !!

Vermeiren Hendrik op 27/10/2009 om 13:43

Mijn echtgenote is sinds 1 maart 2005 volledig werkloos en sinds 1 maart 2008 opnieuw halftijds werkzaam.
Hebben wij ook recht op een teruggave voor de aanslagjaren 2006 t.e.m.2009 ?
We wonen in Dendermonde en hebben tot nu nog niks gehoord of gezien van de belastingsdienst…
Is het aangewezen om voor inkomstenjaar 2005 een bezwaarschrift in te dienen ?

VANSIMPSEN op 28/10/2009 om 14:33

Bijna iedereen heeft 2005 al gekregen. Ik zou stappen ondernemen.
Zijn ze je vergeten? Altijd mogelijk in de berg van 285.000 dossiers.
Het zijn ook maar mensen.
Neem het zekere voor het onzekere. Ja, 2006 komt tegen het eind van het jaar, je hebt er recht op HENDRIK. 2007 komt in januari 2010 aan de beurt volgens de belastingsdiensten van TONGEREN.
Je laatste aanslag (2008) zal volgens de nieuwe regels berekend worden.
Vanaf nu wordt dit automatisch toegepast.

G.Degroote op 28/10/2009 om 15:36

Ik zou eerst eens bellen naar uw ontvangkantoor of naar de FOD telnr. hierboven te vinden. Ik heb daar juiste informatie ontvangen.
Om belastings vermindering te ontvangen op werkloosheids vergoedingen is het jaar inkomen beperkt. Indien het jaar inkomen van uw echtgenote in 2005 boven een bepaald bedrag zit (rond 22.000€) heb u er geen recht meer op.

minnaert op 20/11/2009 om 17:58

ik heb vandaag de afrekening van 2006 ontvangen.

G.Degroote op 03/12/2009 om 22:27

Heb gisteren bericht ontvangen dat ik recht heb op intrest voor de jaren 2004 en 2005 ( 330€ en 525€ ). Heb hiervoor wel een aangetekend bezwaarschrift moeten indien.

VANSIMPSEN op 08/12/2009 om 13:49

2006 uitbetaald + intresten 2005 uitbetaald, nu nog 2007.

bosmans op 08/12/2009 om 19:06

Wat een verschil allemaal, ik heb nu pas aanslagbiljet van inkomsten 2005 gekregen,daar moet ik nog 2 maanden op wachten,dan moet 2006 nog komen en dan 2007….

ALARD op 09/12/2009 om 15:24

heb in juni inkomsten 2004 en in juli inkomsten 2005 gekregen, respectievelijk betaald in augustus en september.
heb geen intresten ontvangen.
moet nu nog de jaren 2006 en 2007 krijgen.

Rauwoens François op 10/12/2009 om 21:04

Over de termijn van terugbetaling is de FOF fInanciën nooit duidelijk geweest. Aanvankelijk werd beloofd dat alles zou gereguraliseerd zijn tegen november. Ondertussen wachten alle betrokkenen op deze regeling zonder enig verder nieuws. Blijbaar is het de bedoeling het tekort in de begroting 2009 niet nog meer te verhogen en de uitgaven te verplaatsen naar 2010.

Jef Wellens op 11/12/2009 om 10:28

Francois,

Toch heeft de minister zich over de terugbetalingstermijnen uitdrukkelijk uitgesproken (zie parlementaire vraag 611 van 4 augustus 2009):
De administratie handelt die terugbetalingen per aanslagjaar af, te beginnen met de oudste. Aanslagjaren 2005 en 2006 werden grotendeels rechtgezet in de loop van de maanden juni en juli. De rechtzetting voor aanslagjaar 2007 zal tegen eind 2009 afgerond zijn en tegen eind januari 2010 voor aanslagjaar 2008“.
Heel wat reacties bevestigen die termijnen. Traditiegetrouw zijn er ook uitzonderingen.

Vermeiren Hendrik op 30/12/2009 om 14:39

Uiteindelijk hebben we, zij het wel na een paar telefoontjes, ook de rechtzettingen van AJ 2006 en AJ 2007 ontvangen. Bedragen van 981 Euro en 541 Euro , deze zullen in januari 2010 uitbetaald worden. Het Ontvangkantoor van Dendermonde beweert echter dat op het bedrag van 981 Euro geen moratoriuminteresten kunnen uitgekeerd worden, althans ze hoorden het in Keulen donderen als ik erover een vraag stelde !
Is het nu aangewezen om hiervoor een bezwaarschrift in te dienen bij de Gewestelijke Belastingsdienst in Gent ?
Prettig eindejaar aan iedereen.

G.Degroote op 31/12/2009 om 16:46

Hendrik, u kunt niets verkeerd doen met een aangetekend bezwaarschrift in te dienen. Wel best wachten tot uw achterstallen uitbetaald zijn. Er is anders een kans dat de uitbetaling achteruit gesteld word.

Smet op 05/02/2010 om 16:53

De jaren 2005, 2006 en 2007 zijn reeds verrekend en terugbetaald. Maar van het jaar 2008 nog niets gezien alhoewel de situatie dezelfde was als de voorgaande AJ en ze beloofd hadden het jaar 2008 recht te zetten tegen eind januari ‘10.

louis op 12/02/2010 om 14:11

De aanslagjaren 2005 ,2006 ,2007 hebben ze vereffend voor aanslagjaar 2008 nog niets vernomen men had toch beloofd einde januari 2010 alles afgerond zou te hebben .
Hoelang moeten wij nog wachten op ons geld .

Satyn Pierre op 14/02/2010 om 12:51

Van aanslagjaar 2008 nog niets gezien !!!

Rauwoens François op 15/02/2010 om 16:35

Op het infocenter fod Financiën deelt men mij vandaag mede dat de berekening van het aanslagjaar 2008 nog niet gedaan is.(tel 0257 25757)
De mensen van het infocenter kunnen geen exacte tijdstip mededelen wanneer dit zal berekend en verstuurd worden.

Willy Keppens op 16/02/2010 om 10:00

Ook wij hebben de berekening voor aanslagjaar 2008 nog niet gehad. Voor 2005/2006/2007 wel.
Een telefoontje naar het ontvangkantoor van Sint Niklaas leverde geen exact tijdstip op en ofschoon beloofd was dat alles afgerond zou zijn eind februari kregen wij het nogal ludieke antwoord : ” vraag het dan zelf aan minister Reynders !”

Jef Wellens op 17/02/2010 om 14:59

Die vraag werd hem gesteld en werd door hem onlangs (opnieuw) beantwoord:

Antwoord van de vice-eersteminister en minister van
Financiën en Institutionele Hervormingen van
28 januari 2010, op de vraag nr. 69 van de heer
volksvertegenwoordiger Georges Gilkinet van
09 december 2009 (Fr.):

1. De meeste dossiers met betrekking tot aanslagjaar
2005 (inkomsten van het jaar 2004) en aanslagjaar 2006
(inkomsten van het jaar 2005) werden afgehandeld in de
maanden juni en juli:
- wat aanslagjaar 2005 betreft, 238.629 terugbetalingen
zijn ingekohierd ten belope van 77.456.956,22 euro;
- wat aanslagjaar 2006 betreft, 212.757 terugbetalingen
zijn ingekohierd ten belope van 70.440.971,74 euro;
- wat aanslagjaar 2007 betreft, 220.118 terugbetalingen
zijn ingekohierd ten belope van 71.787.675,14 euro.

De planning voorziet een regularisatie van het aanslagjaar
2008 voor januari 2010.

(…)
Als de terug te betalen bedrag groter is dan 830 euro, dan
wordt een moratoriuminterest toegekend.”

Lang kan de terugbetaling voor aj. 2008 dus niet meer uitblijven.
Mogelijk is de inkomens- of gezinssituatie voor dat jaar gewijzigd, waardoor de toepassing van de decumul geen recht geeft op een terugbetaling…

Willy Keppens op 22/02/2010 om 09:56

Bedankt voor de reactie maar jammer genoeg is dit een schoolvoorbeeld van hoe de kwestie te ontwijken met een antwoord dat eigenlijk geen antwoord is op de gestelde vraag nl WANNEER aj 2008 wordt geregulariseerd. Ik zal dan nog maar wat geduld hebben en mij troosten met het idee dat het allemaal wel zal in orde komen.

frans de bruyn op 26/02/2010 om 03:28

Geachte
de regularisatie voor inkomsten 2004 is uitbetaald in aug.2009
2005 is uitbetaald in sept. 2009 en de
rente in okt 2009
2006 is uitbetaald in febr.2010 en de
rente voorzien april 2010
2008 volgens bericht voorzien voor
maart 2010
over het inkomstenjaar 2007 heb ik geen enkel bericht ontvangen?? wat moet ik doen om dat te recupereren.

Smet op 26/02/2010 om 16:52

Vandaag de berekening van aanslagjaar 2008 in de brievenbus gehad.
Uitbetaling eind April ‘10.
De beloofde rechtzetting voor eind januari ‘10 is dus eind februari ‘10 geworden.

ALARD op 27/02/2010 om 16:04

heb ook de jaren 2004,2005,2006 en 2007 ontvangen.
voor 2008 nog niets ontvangen.
wacht af!!!!!!

G.Degroote op 28/02/2010 om 11:07

Er is een verschil tussen het inkomsten jaar en het aanslag jaar.
Alleen voor de inkomstjaren 2004,2005,2006 en 2007 is er een regularisatie.
Jaar 2008 werd reeds aangepast bij de berekening.

patrick op 01/03/2010 om 10:03

nog altijd niets ontvangen van het jaar 2007 ?de jaren 2004,2005,2006 hebben wel al ontvangen en de berekening van 2008 was al aangepast

Hendrik Vermeiren op 10/03/2010 om 16:09

Aanslagjaar 2008 nog niet ontvangen, de vorige jaren wel , zelfs mortuariumintresten op het bedrag van 981 Euro. Waarom wacht men zolang met AJ 2008 ?

Erik Andries op 12/03/2010 om 14:31

Aanslagjaar 2006 ontvangen in november. Sindsdien niets meer.
Wachten nog op 2007 en 2008. Wanneer??? Januari 2010 had men beloofd. Niets gezien of gehoord.

Erik Andries op 17/03/2010 om 15:53

Heb vandaag gebeld naar infocenter FOD Financien. Met het aanslagjaar 2007 is men nog volop bezig. Afrondingsdatum nog niet voor direct.
Dus geduld dan maar.

Jan op 19/03/2010 om 12:55

Gisteren, 18/03/2010, de afrekening van de inkomsten 2007, aj 2008, ontvangen. Wachten nu nog op moratoriumintresten van deze aanslag en voor de rest is alles verrekend. Dus nog even geduld!!

De Winter Francois op 07/04/2010 om 13:22

heb afrekeningen van inkomstenjaren 2004-2005-2006 ontvangen maar van 2007 nog niets gehoord of gezien, die van 2008 heb ik ook reeds ontvangen, ik hoop dat ze deze van 2007 niet vergeten zijn, zal nog even geduld hebben en afwachten.

Hendrik Vermeiren op 12/04/2010 om 15:40

En ziezo ! Aanslagjaar 2008, inkomsten 2007 vanmorgen ontvangen.
Bedrag wordt terugbetaald einde juni.
Eind goed al goed :-))

Willy Keppens op 12/04/2010 om 20:15

Vandaag de laatste afrekening gekregen van inkomsten 2007/aanslagjaar 2008 . Ook mijn zuster heeft deze afrekening vandaag gekregen. Bedrag wordt betaald eind juni. Men is dus blijkbaar terug in gang geschoten. En inderdaad eind goed ,al goed. Als men nu ook nog de achterstallige intrest terugbetaald…

Vermeulen Dirk op 30/07/2010 om 10:17

Heb de laatste afrekening gekregen eind juni, we zijn nu bijna een maand later en ik heb nog steeds geen achterstallige intresten gekregen. Men zal er mee bezig zijn zeker?

Willy Keppens op 09/08/2010 om 20:17

Niet wanhopen, de laatste afrekening (2008) gekregen in april(zie hierboven) , betaling eind juni. Intrest gekregen in juli, betaling eind september : dus het kan wel enkele maanden duren ! Voorwaarde : de terugbetaling dient hoger te zijn dan 860 euro, anders is er geen intrest verschuldigd.
Nog een opmerking : de terugbetalingen zijn berekend door het belastingkantoor in Sint Niklaas ( in mijn geval ) en de intresten in Antwerpen.

Schrijf een commentaar

Laat ons weten wat je vindt. Eenvoudige HTML opmaak is toegestaan.

Recente commentaren

  • Jef Wellens: Inge, een hele boterham. Ik probeer je op weg te helpen. 1. Je behoudt in dat geval de volledige...
  • Jef Wellens: Niels, Klopt. Jouw kapitaalaflossingen (volgens jouw eigendomsaandeel in de woning) geven recht op de...
  • Jef Wellens: Daniel, In die omstandigheden kwalificeren jouw studiekosten inderdaad als beroepskosten. Rulings zijn...
  • fons thielemans: beste, graag had ik ook een vraagje, ik rij elke dag 133km enkel op naar het werk als gewone...
  • criticus: Yavuz het is geen probleem als u een apart huis of appartement, toebehorende aan je ouders, huurt. Maar in...
  • pardaens: Hallo, Ik ben bediende, heb 2 kinderen en wil partner ten laste nemen; Hoeveel mag zij nog onbelast...
  • Marc: Heel wat ondernemers zouden beter, voor ze een vennootschap oprichten, werken als zelfstandige. De lichtere...
  • Stijn Guillemyn: Beste Jef, Is het mogelijk om uw licht ook eens te laten schijnen op de fiscaliteit voor...
  • Vanduffel: We willen graag zonnepanelen en hoog rendementsglas laten plaatsen, Zonnepanelen kostprijs 14.000 en glas...
  • Yavuz: Beste, Ik heb gehoord dat het mogelijk is dat ik huurder ben en recht kan hebben op de belastingvermindering....

Poll

Past u de regels van ofwel de Corporate Governance Code ofwel de Code Buysse toe in uw vennootschap?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...

In French

    Blijf op de hoogte

    Via e-mail