Belastingvermindering voor energiebesparing: nieuwbouw valt nu toch niet helemaal uit de boot

Precies een week nadat de begrotingsmaatregelen omtrent de belastingvermindering voor energiebesparende maatregelen in de Senaat werden verduidelijkt (zie vorig bericht), stuurt de regering haar plannen alweer bij.
energiebesparende-maatregelen.jpgIn de eerste ontwerpteksten ‘begroting 2010-2011′ werd aanvankelijk elke energiebesparende investering in nieuwbouwwoningen van fiscale ondersteuning uitgesloten. Maar dat was “niet de bedoeling van de regering”, zo blijkt nu. Een aantal energiebesparende uitgaven voor nieuwbouwwoningen zal na 2009 (voorlopig?) nog recht blijven geven op belastingvermindering. Van een Babylonische spraakverwarring gesproken! Mogelijk dat enig lobbywerk vanuit de sector tot deze bijsturing noopte…

Photo credit by: <Energielabel & Maatwerk>

Volgende energiebesparende investeringen in nieuwbouwwoningen blijven recht geven op de belastingvermindering tegen 40%:
- zonneboilers;
- zonnepanelen;
- uitrustingen voor geothermische energieopwekking (warmtepompen).

Andere energiebesparende investeringen in nieuwbouw (zoals plaatsing dubbele beglazing, isolatiewerken, energieaudit, enz) zullen vanaf 2010 niet langer fiscaal worden gestimuleerd omdat die “krachtens de bouwreglementering verplicht zijn”.

Ook de verhoging van het maximumbedrag van de belastingvermindering (830 euro - aj. 2010) blijft vanaf aanslagjaar 2012 (uitgaven 2011) nu toch behouden voor de installatie van zonnepanelen. De verhoging zal wel sneuvelen voor zonneboilers.

To be continued…

BRON: antwoord van minister Reynders (Senaat, 29.10.2009):

Mondelinge vraag van de heer Johan Vande Lanotte aan de eerste minister, belast met de Coördinatie van het Migratie- en asielbeleid over «de fiscale aftrek voor zonnepanelen en de nucleaire rente» (nr. 4-926)

De heer Johan Vande Lanotte (sp.a). – In de krant stond te lezen – ik lees letterlijk: “Er verandert niets aan de fiscale aftrek voor zonnepanelen!” Die uitspraak laat ik natuurlijk voor rekening van die krant. Gelet op het antwoord van de heer Clerfayt vorige week, past hier echter een woordje uitleg, want de staatssecretaris staat erom bekend altijd volledige en correcte informatie te verstrekken.
Kan dit krantennieuws worden bevestigd? (…)

De heer Didier Reynders, vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen. – Ik lees het antwoord namens de eerste minister.

Over de zonnepanelen heb ik niet alleen in de krant, maar ook in de verslagen van de Senaat heel uiteenlopende dingen gelezen.

Op uw vraag van vorige week over het uitsluiten van nieuwe woningen van fiscale steun heeft de staatssecretaris geantwoord dat de federale regering heeft beslist bouwwerken die krachtens de bouwreglementering verplicht zijn niet langer fiscaal te steunen. Die steun zou immers geen incentive meer inhouden.

In de eerste ontwerpteksten werd die beslissing geformuleerd als de uitsluiting van fiscale ondersteuning van energiebesparende investeringen voor nieuwbouwwoningen. Hieruit zou men kunnen concluderen dat alle investeringen worden uitgesloten, ook als ze niet krachtens bouwkundige regels verplicht zijn. Dat was niet de bedoeling van de regering.
De definitieve tekst geeft de eigenlijke beslissing van het begrotingsconclaaf duidelijker weer. Het komt erop neer dat voor nieuwbouwwoningen een reeks investeringen nog altijd voor belastingvermindering in aanmerking komen.

Om alle misverstanden te vermijden, som ik ze op zoals ze in de wet staan:
- de plaatsing van zonnecelpanelen voor het omzetten van zonne-energie in elektrische energie, de zogenaamde fotovoltaïsche zonnepanelen;
- de installatie van een systeem van watervermarming door middel van zonne-energie, de zogenaamde zonneboilers;
- de plaatsing van alle andere uitrustingen voor geothermische energieopwekking, waaronder men vooral de warmtepompen dient te verstaan.

Ook de verhoging van het basisbedrag van de energiebox met 600 euro plus indexering is in de definitieve tekst bijgestuurd. De verhoging van het plafond geldt nog steeds voor de zogenaamde fotovoltaïsche zonnepanelen, maar vanaf aanslagjaar 2012 – inkomsten 2011 niet langer voor de installatie van een systeem van waterverwarming door middel van zonne-energie, de zogenaamde zonneboilers. Voor die investeringen blijft de maximale belastingvermindering per jaar 2000 euro, verhoogd met de index, bedragen. (…)

32 commentaren

Guy Borremans op 30/10/2009 om 16:16

Beste,

ik betaal door omstandigheden, geen belastingen.

Wordt vanaf nu ook belastingkrediet toegepast voor zonnepanelen?

Mvg,
Guy
038301215

Jef Wellens op 30/10/2009 om 16:57

Neen, Guy, belastingkrediet zal vanaf 2010 gelden voor “de vervanging van oude stookketels of het onderhoud van een stookketel, dubbele beglazing, isolatie van daken, muren en vloeren, een warmteregeling op een centraleverwarmingsinstallatie door thermostatische kranen of door een kamerthermostaat met tijdsinschakeling, en energie-audits“. Tenminste als de begrotingsmaatregelen worden uitgevoerd zoals ze nu op tafel liggen. Geen belastingkrediet dus voor zonnepanelen. zie ook het eerdere bericht.

Peter Staes op 01/11/2009 om 23:30

Beste,

volgende week wordt bij ons een installatie geplaatst van fotovoltaïsche zonnepanelen voor een bedrag van net geen 18.000 Eur. Onze woning is gebouwd en in gebruik genomen in 2005.
Ik was van plan (omdat ik volgens mij geen aanspraak kan maken om mijn belastingsvoordeel over meerdere jaren te spreiden) nu een factuur van 9000 Eur te laten opmaken en voor het saldo een factuur op 01/01/2010 om op die manier de volledige 40% aan belastingsvoordeel te kunnen genieten.

Is dit nu in het licht van de laatste beslissingen nog steeds mogelijk?Zoniet wat raden jullie aan om toch zoveel mogelijk belastingsvoordeel te kunnen genieten?

mvg,
Peter

Bob Michiels op 05/11/2009 om 14:52

Peter,

Volgens de informatie die ik vind is de overdrachtregeling inderdaad niet beschikbaar voor jouw situatie. Best is dus inderdaad best een factuur laten opmaken (EN BETALEN) in 2009 ten bedrage van 9.000,00 EUR en het saldo in 2010.

Annelies op 12/11/2009 om 16:37

Beste,

Wij zijn net gestart met de bouw van onze woning. Natuurlijk zouden we voor dit jaar nog wel willen genieten van de belastingsvermindering (nu het nog kan). Is het mogelijk om bijvoorbeeld al een voorschotfactuur te vragen voor onze ramen voor dit jaar (hoewel de ramen pas volgend jaar geplaatst zullen worden) en deze in te brengen in onze belastingen?

bedankt, Annelies

Jef Wellens op 13/11/2009 om 10:03

Peter,

Ik sluit me aan bij het antwoord van Bob. In 2009 is jouw woning fiscaal nog ‘nieuwbouw’, dus geen spreiding van de vermindering over meerdere jaren. Je moet dus wel degelijk de betaling zelf spreiden: een betaling in 2009 en een tweede betaling in 2010. Die laatste betaling zal, volgens minister Reynders, nu toch recht blijven geven op de belastingvermindering.

Jef Wellens op 13/11/2009 om 10:07

Annelies,

Ja, dat is mogelijk. Je kan werken via een voorschotfactuur, die je nog betaalt in 2009. De betaling die je dit jaar nog doet, geeft recht op de vermindering tegen 40%. Wacht je tot volgend jaar met de betaling, dan geniet je geen belastingvermindering meer. Uitgaven voor dubbele beglazing worden in geval van nieuwbouw immers vanaf 2010 geschrapt van het lijstje energiebesparende investeringen die recht geven op vermindering.

Bert op 18/11/2009 om 00:26

Beste Jef, Naar aanleiding van een update sociale wetgeving heb ik vernomen dat er in de wandelgangen sprake is van een forfaitair voordeel alle aard voor gsm gebruik van 12,5 € / maand. Zouden wij dit ook op fiscaal vlak mogen of moeten toepassen? Alvast bedankt voor uw mening.

Jef Wellens op 18/11/2009 om 10:21

Bert, ‘k zie niet meteen een verband tussen jouw vraag (voordelen van alle aard - gsm) en dit topic (energiebesparende uitgaven - woning), maar fiscaal geldt op dit ogenblik geen wettelijk forfait voor de bepaling van VAA van een bedrijfsgsm.
Gelet op de diversiteit aan toestellen en tariefstructuren, lijkt het mij echter niet opportuun om ter zake forfaitaire waarderingsregels uit te vaardigen“, dixit minister Reynders. Bij mijn weten, zit een dergelijk wettelijk forfait evenmin in de pipeline.
Wat niet belet dat een forfait wel in een individueel akkoord kan worden gehanteerd.

Als cliënt en gebruiker van onze databank kan ik je nog doorverwijzen naar de pagina in monKEY die hierover gaat:
Personenbelasting aj. 2009
Vaksgewijze bespreking van de aangifte
Vak IV - Wedden, lonen, werkloosheidsuitkeringen, …
Gewone bezoldigingen
Indien ze niet begrepen zijn in nr. 1
Voordelen van alle aard
Belastbaar bedrag van het voordeel
Forfaitaire waarderingsregels voor sommige voordelen
De beschikking over een gsm of blackberry

Guido Krieckemans op 20/11/2009 om 16:48

Om te kunnen genieten van het fiscaal voordeel moet de belastingplichtige “eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder, vruchtgebruiker of huurder” zijn.

Wat is de fiscale definitie van een “bezitter” van een woning en in wat verschilt deze van de “eigenaar” van een woning?

Indien bv. man en vrouw samenwonen (niet gehuwd) en de man is 100% eigenaar van de woning maar heeft geen belastbaar inkomen. Kan de vrouw dan fotovoltaïsche zonnepanelen laten plaatsen en komt zij wel in aanmerking voor het fiscaal voordeel (zij heeft wél belastbare inkomsten)?

Hendrik De Corte op 23/11/2009 om 22:19

Jef
Een huurder kan genieten van de belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven op voorwaarde dat zijn naam vermeld is in de huurovereenkomst.
Betekent dit dat voor huurders - zelfs indien gehuwd - de fiscus de belastingvermindering niet zal verdelen in verhouding tot het belastbaar inkomen als niet beide namen in de huurovereenkomst zijn opgenomen?

RIK

Jef Wellens op 24/11/2009 om 12:07

Guido,

Bezitter is hij die houder is van een goed die, te goeder of te kwader trouw, de opbrengst ervan geniet en daarmee dezelfde materiële gebruiks- en genotsdaden stelt als de eigenaar (Com.IB 251/3). Bezitter is hij die, hoewel hij geen eigenaar is, het goed beheert/gebruikt alsof hij er de eigenaar van is, terwijl de eigenlijke eigenaar niet gekend is of geen handelingen stelt als eigenaar.
M.b.t. onroerende goederen is de eigenaar doorgaans gekend (registratie), en gebeurt het maar zelden dat iemand als ‘bezitter’ wordt beschouwd.
In uw voorbeeld (man is eigenaar, vrouw niet), is vrouw geen ‘bezitter’. De eigenaar gebruikt/bewoont het goed nog in de hoedanigheid van eigenaar.

De ongehuwde vrouw kan dus geen belastingvermindering genieten voor energiebesparende uitgaven voor de woning waarvan enkel haar partner eigenaar is.

Jef Wellens op 24/11/2009 om 12:26

Rik,

Antwoord op jouw vraag vind je in de recente circulaire van 22.09.2009. Je moet wel degelijk een onderscheid maken tussen huurders die gemeenschappelijk worden belast (gehuwden, wettelijk samenwonenden) en huurders die afzonderlijk worden belast (feitelijk samenwonenden). Voor de eerste categorie is het niet vereist dat het huurcontract beide namen vermeldt. Voor de tweede wel.

Ik citeer uit de circulaire:
“Als de gehuurde woning wordt betrokken door echtgenoten of wettelijk samenwonenden die gemeenschappelijk worden belast, is het feit dat de factuur op naam van één van hen (of van beiden) is opgesteld, of nog, dat de betaling door de ene of door de andere partner is gedaan, zonder gevolg. Inderdaad, in het kader van een gemeenschappelijke aanslag wordt de belastingvermindering voor het gezin berekend en verdeeld over de belastingplichtigen in functie van hun belastbare inkomsten. In dit verband is het feit, dat het huurcontract al dan niet op de twee namen van de belastingplichtigen is opgesteld, zonder gevolg. ”

en nog:
“Wanneer een gehuurde woning wordt bewoond door belastingplichtigen, die afzonderlijk worden belast (feitelijk gezin, gehuwden of wettelijk samenwonenden die afzonderlijk worden belast, medehuurders, enz.) en slechts één van hen de hoedanigheid van huurder heeft (huurcontract alleen op zijn naam), kan de belastingvermindering slechts worden toegestaan bij deze laatste, voor zover hij effectief de uitgaven heeft gedragen. Het feit, dat de factuur op zijn naam of op naam van de andere (of van beiden) is opgesteld, is zonder gevolg.”

Sofie op 25/11/2009 om 23:02

Als ik het goed begrijp geldt dit enkel voor nieuwbouw. Dus nieuwe ramen steken in 2010 bij een renovatie geeft nog altijd recht op een belastingsvermindering?

Bob Michiels op 26/11/2009 om 13:59

Sofie,
Dat klopt, indien de woning fiscaal niet meer beschouwd wordt als ‘nieuwbouw’ kan je nog altijd genieten van een belastingvoordeel voor het vervangen van ramen door energiebesparende alternatieven.

Koen op 04/12/2009 om 14:43

Jef,
Wij zijn bezig met een nieuwbouw en hebben reeds een aantal uitgaven (isolatie) die in aanmerking komen voor belastingvermindering van 2.430 EUR.
Zonneboiler wordt geplaatst in 2010, maar zou het niet nuttig zijn om reeds een voorschotfaktuur te vragen en te betalen (zodat we max. 3600 kunnen aftrekken)? Voor welk bedrag zouden we het beste deze voorschotfaktuur laten opstellen?
Ik heb bovendien ook nog een faktuur voor ramen (driedubbel glas) te betalen van ong. 20.000 euro, heb je ook hiervoor adviezen welk deel eventueel in 2009 en wat in 2010?

Bob Michiels op 04/12/2009 om 17:25

Koen,

Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk kosten van isolatie en driedubbele beglazing in 2009 laten factureren (en betalen) zodat je aan de 3.600,00 EUR komt. De zonneboiler kan je nog volledig in 2010 laten factureren en betalen. De rest van de kosten voor het driedubel glas zullen, vrees ik, voor 2010 niet meer opgenomen mogen worden in de belastingaangifte.

Koen op 04/12/2009 om 19:01

Bob,
Dit lijkt me niet echt juist, want als we geen kosten hebben voor de zonneboiler dan is het max. 2.770 euro dacht ik.
Is een factuur en betaling voor zonneboiler van bv. 1.000 euro voldoende om het max. op te trekken tot 3.600 euro (dat dan kan opgevuld worden met uitgaven voor isolatie en beglazing)?

Jef Wellens op 09/12/2009 om 12:46

Koen,

De maximumvermindering van 3.600 euro (aj. 2010, uitgaven 2009) bereik je inderdaad alleen maar indien 830 euro (3.600 - 2770 euro) van deze vermindering kan worden toegeschreven aan de zonnboiler. Aangezien de vermindering 40% bedraagt, betaal je in 2009 dus best nog voor de zonneboiler een voorschotfactuur van 2075 euro (2075 x 0,40 = 830 euro). Het basisbedrag van 2.770 euro bereik je met de overige uitgaven (waaronder dubbele beglazing). Voor 2010 (aj. 2011) kun je dan nog de rest van de betaling zonneboiler inbrengen. Voor de beglazing krijg je dan geen vermindering meer, indien die volledig betaald is in 2009. De vermindering is immers niet overdraagbaar bij nieuwbouw. Eventuele betalingen voor beglazing in 2010 zullen voor je nieuwbouw evenmin nog in aanmerking komen voor de belastingvermindering.

maarten op 23/12/2009 om 09:09

Wij hebben net zonnepanelen laten installeren. Nu komt op de factuur enkel mijn naam te staan. Doch, heeft mijn partner de helft betaald. We wonen samen (wett samenw). Het huis staat op beide namen.

Zij kan toch ook genieten van de belastingsaftrek?

Hendrik De Corte op 23/12/2009 om 13:11

Wanneer een gemeenschappelijke belastingaanslag wordt gevestigd, zal de fiscus de belastingvermindering voor eigenaars verdelen in verhouding tot het belastbaar inkomen van elke echtgenoot of wettelijk samenwonende partner.
Gehuwden en wettelijk samenwonenden ondergaan een gemeenschappelijke aanslag:
• vanaf het inkomstenjaar dat volgt op het jaar van het huwelijk of de wettelijke samenwoning;
• bij een scheiding dient in het jaar van de feitelijke scheiding nog een gemeenschappelijke aanslag ingevuld te worden;
• bij overlijden kan de belastingplichtige kiezen om in het jaar van het overlijden al dan niet een gemeenschappelijke aanslag in te dienen.
Het speelt -bij gehuwden en wettelijke samenwoners - geen rol op wiens naam de factuur staat, noch wie de betaling doet.

Jef zal mij corrigeren als ik het verkeerd voorheb?

rik

Jef Wellens op 08/01/2010 om 18:40

volledig juist, Hendrik. Zo is het.

Beginner op 09/01/2010 om 18:12

“Andere energiebesparende investeringen in nieuwbouw (zoals plaatsing dubbele beglazing, isolatiewerken, energieaudit, enz) zullen vanaf 2010 niet langer fiscaal worden gestimuleerd omdat die “krachtens de bouwreglementering verplicht zijn”.”

Er is toch ook de groene lening?

Kan je een groene lening afsluiten voor een verbouwing?
Kan je dan vloer muur en plafond isolatie inbrengen?

Robby op 22/01/2010 om 10:42

WEERAL MINDER STEMMEN VOOR DE SPA EN NOG EEN PLATTER GEZICHT VOOR JOHAN VANDELANOTTE!!! HIJ LOOPT WEER MET ZIJN GEZICHT PAL TEGEN DE MUUR!!!! :-) HOE ONEERLIJK VERLOOPT DIT NU WEER ALLEMAAL!!!! DE REGERING HAD EEN OVERGANGSMAATREGEL MOETEN MAKEN VOOR MENSEN DIE AL IN 2009 BEZIG ZIJN MET TE BOUWEN AAN HUN NIEUWBOUWWONING!!!!EVEN EEN WETJE INVOEGEN OM DAN GEZELLIG TE KUNNEN ZEGGEN DAT SINDS 2010 DE PLAATSING VAN DUBBELE BEGLAZING FISCAAL NIET MEER IN TE BRENGEN IS!!!!!! GOE BEZIG!!!!

vogelaers marie rose op 28/01/2010 om 14:25

Sinds de nieuwe regelgeving voor energiebesparende maatregelen ( in dit geval nieuwe ramen worden geplaatst in mei 2010) voor niet of weinig belastingbetaler, wordt er een belastingkrediet voorzien ipv een premie
Wat wil dit zeggen in de praktijk als je weinig of geen belasting betaalt ?

Jef Wellens op 29/01/2010 om 13:26

Marie rose, m.b.t. de Vlaamse premieregeling betekent dat dat je minder belasting verschuldigd bent dan het maximum basisbedrag van de belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven (2770 euro).
Maar voor die Vlaamse premie kom je sowieso niet meer in aanmerking want het Vlaamse gewest schrapt de premie vanaf aj. 2011 (inkomsten en uitgaven van 2010), wegens overlapping met het nieuwe federale belastingkrediet voor (sommige) energiebesparende uitgaven.
Zie hier: http://www.energiesparen.be/node/1777
Het nieuwe federale belastingkrediet geniet je, na aangifte van het bedrag van de belastingvermindering in de belastingaangifte, zodra die belastingvermindering niet kan worden verrekend met effectief verschuldigde belasting. Dus stel dat je 5.000 euro investeert in dubbele beglazing. De vermindering bedraagt dan 2.000 euro. Stel dat je slechts 1000 euro basisbelasting verschuldigd bent voor aj. 2011, dan betaal je door de belastingvermindering geen belasting en wordt de niet-genoten vermindering omgezet in een negatieve belasting, een (terug)betaling van 1000 euro dus (1000 - 2000 = -1000).

vogelaers marie rose op 07/02/2010 om 11:59

Alvast bedankt Jef,
Om verder te gaan met uw voorbeeld, ik zal dit belastingkrediet aanvragen op mijn aangifte van juni 2011. Ga ik dan effectief 1000 euro terugkrijgen of wordt het niet opgebruikte belastingkrediet doorgeschoven naar het volgende jaar?

Jef Wellens op 09/02/2010 om 09:11

Neen, het belastingkrediet wordt niet (zoals de vermindering) overgedragen naar een volgend jaar. Geef je de vermindering van 2.000 euro aan in het aangifteformulier van 2011 (inkomsten en uitgaven van 2010), dan krijg je het belastingkrediet van 1.000 euro (zie voorbeeld hoger) voor dat jaar (aj. 2011) uitbetaald. Dit gebeurt binnen 2 maanden na de inkohiering van het aanslagbiljet. Dus in de praktijk zul je de terugbetaling ontvangen in de periode november 2011 tot augustus 2012.

Hendrik De Corte op 14/02/2010 om 10:30

Als de 40 % belastingvermindering 2770 euro overschrijdt, mag het overschot worden overgedragen naar de volgende drie jaren. Men kan dus uitgaven in 2010 zo nodig over maximum vier jaar spreiden.
Het belastingkrediet geldt voor uitgaven voor dakisolatie (en muur- en vloerisolatie) in 2009 en 2010. Het belastingkrediet geldt in 2010, 2011, 2012 onder meer voor de vervanging van oude stookketels door een condenserende ketel en voor het plaatsen van superisolerende beglazing.

Stel nu voor dat iemand die geen personenbelasting betaalt (en dit de volgende jaren ook niet zal doen) in 2010 uitgaven doet die door de hoogte van het bedrag over vier jaar gespreid kunnen worden. Zal die dan in 2013 al dan niet nog genieten van het belastingkrediet (in de veronderstelling dat deze maatregel niet alsnog verlengd wordt)?

rik

Jef Wellens op 17/02/2010 om 14:45

Rik, antwoord = JA.

Voor het belastingkrediet is enkel vereist dat de energiebesparende uitgave werd betaald in in (2009), 2010, 2011 of 2012. De wet stelt niet dat het belastingkrediet enkel voor die jaren geldt:

Art. 156bis WIB92

“Het deel van de in de artikelen 145/1 tot 156 bedoelde verminderingen dat geen aanleiding geeft tot een daadwerkelijke vermindering van de belasting die verschuldigd is na toepassing van artikel 156, wordt omgezet in een terugbetaalbaar belastingkrediet in de mate dat het betrekking heeft op :

1° de uitgaven gedaan voor prestaties betaald met dienstencheques als bedoeld in de artikelen 145/21 tot 145/23;

2° de in de belastbare tijdperken 2009 tot 2012 werkelijk betaalde energiebesparende uitgaven bedoeld in artikel 145/24, § 1, eerste lid, 5°, en het overeenkomstig artikel 145/24, § 1, vijfde lid, overgedragen overschot van de vermindering betreffende die uitgaven;

de in de belastbare tijdperken 2010 tot 2012 werkelijk betaalde energiebesparende uitgaven bedoeld in artikel 145/24, § 1, eerste lid, 1°, 4°, 6° en 7°, en het overeenkomstig artikel 145/24, § 1, vijfde lid, overgedragen overschot van de vermindering betreffende die uitgaven.
…”

lucvt op 21/02/2010 om 23:53

Beste Rik en Jef

Bij de intrede van het belastingkrediet voor de isolatiewerken, opperde Minister Reynders aanvankelijk dat het belastingkrediet enkel kon worden opgenomen in het aanslagjaar van het betreffende jaar van betaling.

Stel dat je in 2009 betalingen deed voor isolatie van de zolder en voor zonnepanelen, ter waarde van 20000 euro. Je inkomsten van 2009 blijken hoog genoeg te zijn om de 40%-vermindering in AJ 2010 volledig te bekomen. Maar in aanslagjaar 2011 rekende je (door pensionering, 50%arbeid…) op het voordeel van het krediet.

Volgens het toenmalig antwoord van de Minister kon je enkel voor aanslagjaar 2010 het belastingkrediet op de isolatie genieten. In Aj 2011 verviel dit recht op het krediet.
De overdracht naar de 3 volgende aanslagjaren gold toen enkel voor de belastingvermindering van 40%, maar niet voor het belastingkrediet!

Inmiddels schijnen de regels over het belastingkrediet ten goede te zijn veranderd. Je zou er als belastingplichtige of -ambtenaar de moed bij verliezen. De opgedane kennis dient tegenwoordig constant bijgewerkt te worden. Ik vermoed dat de vraag van Rik dan ook kaderde vanuit diezelfde bezorgdheid.

Jef Wellens op 22/02/2010 om 09:00

@lucvt

Klopt. Probleem lag niet zozeer bij de wetgever. Die is altijd uitgegaan van een belastingkrediet voor overgedragen verminderingen. Probleem lag bij de minister (of zijn administratie?), die er een andere interpretatie op nahield.

Ik schreef hierover eerder al het volgende (uittreksel monKEY):
Aanvankelijk was de minister van Financiën van mening dat het belastingkrediet uitsluitend geldt voor het jaar waarin de isolatiewerken zijn betaald en dat een eventuele overgedragen belastingvermindering geen recht kan geven op het belastingkrediet (PV 13759 dd. 17.06.2009). Dit is in tegenspraak met de memorie bij de Herstelwet (zie “Minister spreekt memorie tegen”, Fiscale Actualiteit, 2009, 25/5). Om alle misverstanden hieromtrent te vermijden stelden de minister en zijn administratie hun standpunt bij: overgedragen verminderingen komen ook in aanmerking voor het belastingkrediet (PV 602 dd. 24.07.2009). Dit principe werd vervolgens door art. 124 Programmawet dd. 23.12.2009 uitdrukkelijk in het WIB ingeschreven“.

eind goed al goed…

gratis bronnen www.monKEY.be

Schrijf een commentaar

Laat ons weten wat je vindt. Eenvoudige HTML opmaak is toegestaan.

Recente commentaren

  • Björn: Beste Ik heb een wagen ter beschikking van mijn...
  • Henk Hoogstraten: Waarom het niet verwerpelijk is te strijden tegen onverschuldigde heffing ook al leidt dit tot geen...
  • P.B.Heijermans: Reactie op mevrouw Ruiter 1)Het is erg vriendelijk van U om te waarschuwen om geen subsidie te...
  • Mw. Ruiter: Reactie op de heer Heijermans: “De heer” Ruiter is mevrouw Ruiter maar dat kon u niet weten....
  • Paul Heymans: Katrien, Met voldoende marge bedoel ik het bedrag dat kan wederopgenomen worden. Dit bedrag is één...
  • marc: Je kan de fiscale info terugvinden op de hieronder vermelde website : http://www.morbee.be/MON/MO...
  • Vicky: Graag uw commentaar op volgend situatie : Co-ouderschap, week om week, 2 kinderen van 13 en 14 jaar....
  • P.B.Heijermans: De beide bijdragen van de heer Ruiter getuigen niet van enig respect voor de opvattingen van...
  • Ruiter: Heijermans hoeft niet te melden dat hij geen deskundige is want dat blijkt genoegzaam uit zijn beeld dat hij...
  • patrick: nog altijd niets ontvangen van het jaar 2007 ?de jaren 2004,2005,2006 hebben wel al ontvangen en de...

Poll

Starters-BVBA, een waardig alternatief bij het opstarten van een zaak?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...

Blijf op de hoogte

Via e-mail